Stichting Nationale Herdenking Weesp
  • Banner afbeelding NSHW


    Nieuws

    Nieuws van en over de Stichting Nationale Herdenking Weesp. Blijf ook op de hoogte en volg onze Facebook pagina

    Dachaureis 2018, project  van Het Casparus College in het kader van "Ons historisch besef"

    ´Meneer, we hebben net 2 minuten stilte gehouden bij het graf´. Vlak nadat we de gaskamer en de crematoria hebben bezocht in Herinneringscentrum Dachau voormalig. Concentratiekamp Dachau komen 2 leerlingen van het Casparus College mij dit vertellen. Hiermee lijken de leerlingen goed aan te voelen wat de betekenis is van dit bezoek.
    In het kader van het project ´Ons Historisch Besef´ brengen 24 leerlingen van het Casparus College een bezoek aan het v.m. concentratiekamp. De groep bestaat uit leerlingen van klas 3 en 4 van de afdeling Zorg&Welzijn. De leerlingen worden begeleid door 3 docenten en namens het bestuur van de Stichting Nationale Herdenkingen Weesp maak ik de reis mee.
    Ter voorbereiding hebben de leerlingen literatuur over de Tweede Wereldoorlog gelezen.
    Verder zijn er vanuit het Gastsprekersproject Westerbork 2 sprekers op school geweest.

    Eerst mevrouw Petter: zij is oud-inwoonster van Weesp en voor haar is een bezoek aan Weesp ook weer een herinnering aan de plaats waar ze 40 jaar met plezier heeft gewoond. Mevrouw Petter is gered uit de Hollandse Schouwburg en zij overleefde haar onderduikperiode. In de oorlog werden 2 broers van haar en haar vader vermoord.

    De tweede spreker was mevrouw van Burik. Zij is dochter van een Joodse moeder en een Roma vader. Haar familiegeschiedenis is het verhaal van een Roma familie die in de oorlog op de vlucht is geslagen om aan deportatie en moord te ontkomen. Haar grootmoeder is op een wonderlijke manier ontsnapt aan alle verschrikkingen. Uiteindelijk is zij in Nederland terecht gekomen. Oma heeft haar hele leven lang nooit één nacht rustig geslapen. Stukje bij beetje heeft mevrouw van Burik het verhaal van haar oma gehoord.

    Naar beide sprekers wordt aandachtig geluisterd en er worden goede vragen gesteld.
    Op dinsdag 30 oktober vertrekt de groep naar München per vliegtuig om van daaruit door te reizen naar Dachau. In Dachau logeren we in het Max Mannheimer Jeugdhuis. Aan het eind van de middag maken de leerlingen kennis met de gidsen, die hen de volgende dag zullen begeleiden tijdens het bezoek aan het Herinneringscentrum.
    Woensdagochtend 31 oktober om 09.00 vertrekken we naar het kamp. Aan de sfeer in de groep is te merken dat de leerlingen zich goed realiseren welke geschiedenis zich hier heeft afgespeeld. De gidsen geven uitleg over het dagelijks leven in het kamp. Over de vernederingen die de gevangenen moesten ondergaan. Over het ingenieuze systeem van geweld en onderdrukking, waarbij de kampleiding de ´smerige karweitjes´ overliet aan de gevangenen zelf. Uiteraard konden zij hier niet aan ontsnappen.
    Weigeren of protesteren betekende je eigen ondergang.
    Aan het eind van de ochtend een bezoek aan de bunker, de gevangenis binnen het kamp. De jongeren bekijken de cellen en horen over de wrede straffen die hier werden uitgedeeld. Je merkt aan de sfeer in de groep dat dit onderdeel als heel heftig ervaren wordt.
    Na de lunch een bezoek aan de barakken. Deoorspronkelijke barakken bestaan niet meer, maar in deze gereconstrueerde barakken is goed te zien hoe het leven hier moet zijn geweest. Met duizenden gevangenen opgesloten in een hele kleine ruimte, volstrekt onvoldoende voeding, ziektes, zeer slechte hygiëne, angst en dood.
    Dan loopt de groep door naar de crematoria en de gaskamer. Hoe cynisch is dan de informatie dat de gaskamer eigenlijk niet gebruikt hoefde te worden omdat de gevangenen omkwamen door de slechte omstandigheden in het kamp of werden geëxecuteerd. De graven met de as van de slachtoffers en de executieplaats worden bezocht.
    Er is nog tijd om andere gedeeltes van het kamp te bezoeken. Zo bezoekt een aantal leerlingen de Nederlandse tentoonstelling die nu te zien is in het kamp.
    Rond 16-uur verzamelt de groep zich bij het Internationale Dachaumonument dat gemaakt is door de Joegoslavische kunstenaar Glid Nandor. De tekst op dit monument luidt:
    “Moge het voorbeeld van degenen die hier van 1933 tot 1945 als gevolg van hun strijd tegen het nationaal-socialisme hun leven offerden, de levenden verenigen in de strijd ter verdediging van de vrede en de vrijheid, en de eerbied voor de menselijke waardigheid.”
    Eén van de leerlingen leest een gedicht voor, en daarna leggen de leerlingen bloemen bij het Monument.
    Hiermee wordt het bezoek aan het kamp afgesloten.
    Aan het einde van de middag wordt tijdens een evaluatie in het Jeugdhuis het bezoek nabesproken. Duidelijk is dat de leerlingen erg onder de indruk zijn van alles wat ze gehoord en gezien hebben.
    Donderdag 1 november reist de groep terug naar Weesp.

    Op maandagavond 26 november zijn de werkstukken gepresenteerd over het project ´Ons Historisch Besef´. De leerlingenhielden een presentatie  over wat de meeste indruk op hen heeft gemaakt.

    Sjoerd Huisingh
    (voorzitter Stichting Nationale Herdenkingen Weesp)